Saturday, 17 November 2012

Tragedi di Majlis Perkahwinan

Assalamualaikum...maaf semalam Cik Tulip gagal mengepos sebarang hapdate baru...arini ada entri menarik nak di sharekan dengan kamu2 kesayangan Cik Tulip...ha ce tengok tajuk kat atas...mesti dah ada dapat klu  nye kan...huhu....

Situasi#1 : Scene 1

Sedang aku dan ibuku menyenduk sesenduk nasi ke dalam pinggan....

Makcik A: Ko sehat Sa?...Lama ke cuti
Aku: Alhamdulillah sehat...cuti hujung minggu jek...(sambil beredar mengambil tempat duduk)
Makcik A: Jadi ler....boleh jugak balik jenguk mak ayah kat umah...
Aku: Haah.......(terus menyuap makanan)
Makcik A: Ko bila lagi Sa? (membawa maksud bilakah majlis kahwin aku ler tuh)
Aku: Gulp....Senyum lagi...(dalam hati rasa cam tunggang-langgang nasi melalui esofagus ku turun ke perot)

Situasi#2: Scene 2

Sesudah selesai makan adalah masa untuk mencari sedara mara...motif??...haruslah borak-borak kosong bertanya khabar...almaklumlah bukan selalu dapat berjumpa sedara mara yang nun jauh di kampung..sedang melalui proses salam-menyalami..tiba2

Makcik B: Anak dara ni pon ada balik rupenye...
Aku: Haah...kebetulan balik cuti...
Makcik B: Ni bila lagi ni?  (sekali lagi membawa maksud bilakah majlis kahwin aku ler tuh)
Aku: InsyaAllah...Senyum...
Makcik B: Orang mana?? Orang jauh ke dekat??
Aku: Senyum lagik....

Tiba2 si ibu yang dari tadi melihat perbualan si anak menyampuk....

Ibu: Oooo...orang jauh....
Makcik B: Jauh kat mana plak tuh??
Ibu: Kalo orang Singapore macam mana??
Aku: (dalam hati)..Singapore....umangaih...sape plak la mak aku maksudkan ni...setahu aku ler, aku takde kawan kat Singapore...(muka pelik lagi ajaib)

Petunjuk:
Aku merujuk kepada empunya blog...(yer Cik Tulip ler tuhhh)

Hipotesis:
Semakin banyak rumah kenduri kahwen yang aku pergi, semakin kerap soalan itu dipersoalkan kepadaku

Pemerhatian yang didapati dari kejadian berkenaan:
1. Tak pernah dapat mengelak dari diajukan soalan sedemikian rupe...(cube korang bayangkan kalo ada 20 orang makcik yang sangat prihatin terus bertanyakan soalan sedemikian, berapa kali da mo ulang jawapan yang sama...huhu)
2. Majlis kahwin adalah sinonim dengan soalan bila kamu nak kahwin??....(erk tapi soalan ni macam dituju tepat ke batang idungku sorang jerk...)

Kesimpulan yang dapat saya buat ialah:
Segala kesulitan untuk memenuhi permintaan makcik2 sekalian untuk memberikan jawapan tepat lagi memenuhi standard piawaian jawapan yang ditetapkan adalah amat saya kesali.

Pesanan Penaja:
Jodoh, pertemuan, ajal & maut itu semua kuasa Allah...kita sebagai hambanya hanya mampu berusaha & bertawakal kepada-NYA semoga dipermudahkan dalam segala urusan

Cik Tulip Menulis: sebagai manusia biasa adakalanya kita juga rasa penat diajukan soalan sedemikian secara bertubi-tubi sehingga timbul rasa malas ingin menghadiri majlis2 sedemikian bagi mengelakkan soalan2 berharga jutaan ringgit ini diajukan....bersabarlah kamu wahai hati

Post a Comment